16 Ağustos 2010

Çöp kovasında “asılı” tarım!

Biber fidesi kovanın altından çıktıktan sonra yukarı doğru büyüyor.
Kovayı yüksek bir yere asabilirsiniz. Üstten sulama yaptıktan sonra suyun alttan akabileceğine dikkat edip ona göre bir yerlere asmak gerekiyor.

Domatesler kızarmış bile. Bendeki örnekte domatesler çeri domatesleri.
İlk kez ağabeyimin yazlığında gördüm bu tarz bitki ekimini.
O da eşiyle birlikte Amerika’da görmüş. Bir örnek getirmişler Türkiye’ye.
Bakmışlar o malzemeleri bulmanın bir anlamı yok. Silindir şeklindeki çöp kovalarını bulmuşlar bir marketten.
Altlarına delik açmışlar. 4-5 cm çapında.
Kovanın dibine sünger yerleştirmişler. Süngeri yarmışlar.
Kovanın üstünden iki yanını da delmişler. Makrame ipleriyle güzel saplar yapmışlar.
Fideyi-ister domates, ister biber, ister çiçek- alıyorsunuz; kökleri kovanın altından yukarı gelecek şekilde süngerin içinden geçirerek sokuyorsunuz. Sünger, fidenin düşmemesini, suyun da hemen akıp gitmemesini sağlıyor.
Kovanın açık kısmını yukarı gelecek şekilde balkonda güneş gören bir yere asıyorsunuz. Kovanın üstünü kökleri kapatacak şekilde toprakla dolduruyorsunuz.
Suyu üstten veriyorsunuz. Suyun yere de akacağını hesaplayıp kovayı ona göre bir yerlere asıyorsunuz.
Fide yere doğru büyümüyor, kovanın yanlarından kıvrılıyor, yukarı doğru büyüyor.
Bana da iki kova verdiler. Her gün gelişmeyi izliyorum. Yetişen birkaç domates ve birkaç biberi de yemiyoruz torunlara saklıyoruz.
İlginç bir yöntem gibi geldi bana. Saksılardan aşağı doğru sarkan çiçekleri görmüştük ama aşağıdan yukarı doğru giden bitkileri görmemiştik.
Amerika’da yaygın bir şekilde kullanıldığına göre vardır bir hikmeti.
Artık ona da siz karar verin.

2 yorum:

Berceste dedi ki...

Kovanin icine de cuha falan gibi bir cicek ekilebiliyor mu acaba Akin amca, oyle bos birakmak cok isime gelmedi :) Ama yontem cok ilginc. Ingiltere'de balkonlara asilan ciceklerin bu tarzda yetistigini gormustum petunya gibi ama onda hem alttan, hem ussten ekim vardi. Sebzelerde hic gormemistim ve duymamistim, neden olmasin? Tesekkurler paylastiginiz icin. Agabeyinize de hurmetler, uzun suredir yazilarindan mahrum kaldik!

Punto dedi ki...

Sevgili Dilek; çeşitli şekiller denenebilir. Daha küçük kutularla çiçekler ekilebilir. Süsler yapılabilir.