21 Mart 2010

Evini kiraya verenler: DİKKAT!

Bizim binadaki dairesini kiraya veren bir kat maliki geçenlerde telefonla beni aradı. “ Siz de yöneticisiniz. Eşim de yönetici. Maliyeden birileri geldi. Bir tutanak imzalattılar. Sitemizde oturan kiracıların tespit edilmesini ve kiracılar hakkında bilgi verilmesini istediler. Bir de form bıraktılar. Yönetici dolduracakmış. Forumda özel bilgiyi içeren sorular var. Bu uygulama yasal mıdır?”
Ne cevap vereceğimi şaşırdım.
Yöneticilerden muhbirlik yapmasını istemek gibi bir şey.
Bir araştırayım dedim. Ve araştırdım.
Vergi Usul Kanununda bir madde buldum. Bilgi verme maddesi.
Madde No: 148. Şöyle diyor:
“Kamu idare ve müesseseleri, mükellefler veya mükelleflerle muamelede bulunan diğer gerçek ve tüzelkişiler, Maliye Bakanlığının veya vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların isteyecekleri bilgileri vermeye mecburdurlar.
Bilgiler yazı veya sözle istenilir. Sözle istenen bilgileri vermeyenlere keyfiyet yazı ile tekit ve cevap vermeleri için kendilerine münasip bir mühlet tayin olunur. Bilgi istenmek üzere ilgililer vergi dairesine zorla getirilemez.
Memleket dışı imtiyazlarından faydalanan yabancı Devlet memurları bilgi verme mecburiyetine tabi olamazlar”.

Madde No: 151.
“Bilgi Vermekten İmtina Edememek.
Kendilerinden bilgi istenilen gerçek ve tüzelkişiler, özel kanunlarda yazılı mahremiyet hükümlerini ileri sürerek, bilgi vermekten imtina edemezler. Ancak:
1. Posta, Telgraf ve Telefon İdaresinin muhabereler hakkında tutmaya mecbur olduğu mahremiyet saklıdır;
2. Hekimlerden, diş hekimlerinden, dişçilerden, ebelerden ve sağlık memurlarından hastaların hastalıklarının nev'ine müteallik bilgiler istenemez.
3. Avukatlardan ve dava vekillerinden kendilerine tevdi olunan işler veya görevleri dolayısıyla muttali oldukları ahval ve hususların bildirilmesi istenemez; şu kadar ki, bu yasak müvekkil adlarıyla vekalet ücretlerine ve giderlerine şamil değildir.
4. Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 88'inci maddesi gereğince gösterilmesi veya teslimi caiz olmayan evrakın muhteviyatı hakkında bilgi istenemez. şu kadar ki, doğrudan doğruya vergi ile ilgili olmak üzere, bu gibi evraka müsteniden doğan borçların miktarlarına ve alacaklıların adlarına ait bilgiler istenebilir”.
Yöneticilerin böyle bir sorumluluğu olduğundan haberi var mıdır? Sanmıyorum. Anlaşılan maliyenin yapması gereken araştırma, yasal zorunluluk haline getirilerek yöneticiye aktarılmış.
Yöneticilerin ajan gibi kiracıları izlemesi ve bilgi toplaması üstelik maliye adına bilgi toplaması doğru bir yöntem midir?
Bilemiyorum.
Benim cevabım şöyle oldu:
“Kiracılara bu soruları gönderin. Cevap verdikleri sorularla yetinin. Ve topladığınız bu bilgileri maliyeye yollayın. Böylece “bilgi verme”yi gerçekleştirmiş olursunuz. Kiracıları ev sahipleri ilgili bilgi vermeye de zorlamayın. Buna hakkınız yok. İsterse bilgi verir, istemezse vermez. Ev sahibi ile kiracının arasındaki bir ilişkide yöneticinin ne işi var?
Tüm yöneticilere sesleniyorum:
Sizin kapınız da çalınabilir ve kiracılar hakkında bilgi istenebilir.
Özellikle sitelerde dairesi olan ev sahiplerinin de gelir vergisi konusunda izlendiklerini bilmelerini istiyorum.

3 yorum:

Berceste dedi ki...

Aman Akin amca ne diyorsunuz, bir dolu insanla ugrasip dert anlatmanin yaninda bir de muhbirlik isini mi yuklemisler yoneticilere? Bu sene de benim basima yiktilar yoneticiligi. Yiktilar diyorum cunku kac senedir sikayet etmeyen apartman sakinleri, eski yoneticinin evini satarak gitmesi ve yonetim devri yerine apartmana defteri atmasi sonucu yoneticisiz kaldik. Bunun uzerine her yapilmasi istenen sey de benim donemimde ortaya cikti. Catinin onarimi, pis su borularinin disariya alinmasi gibi istekler var ve karar olarak da aldilar. Ustune bir de kiraci meselesi eklenirse ben saclarimdaki beyaz telleri simdiden saymaya baslayayim :((((

Punto dedi ki...

Sevgili Dilek; yöneticiliğin hayırlı olsun. O kadar paniklenecek bir durum yok. Böyle bir şey olursa formu imza karşılığı kiracılara veriyorsun, bilgi verirlerse maliyeye aktarıyorsun. Sizin oralara pek gelmezler. Büyük siteleri dolaşıyorlar.
Bu arada nora virüsü salgını var aman dikkat. Bizim ikizler oldu, onlardan babalarına ve bana geçti, sanırım sırada eşim var. Üç gündür oda ile tuvalet arasında yaşıyorum.

Berceste dedi ki...

Cok gecmis olsun Akin amca. Gecen hafta sizin oralarda idik. Ahmet amcalar da ailece gecirmisler. Ama atlatmislardi.

Bu vergi durumlari icin bizim buralara da geliyorlar ne yazik ki, burasi da 190 hane. Az degil yani. Bizim apartmanda 1 kiraci var gerci ama ev sahibinin tek gecim kaynagi kira. Esi birakip gitti, iki cocugu ile o parayla gecinmeye calisiyor. Bir de bu durumla karsilasirsa kotu olur, benden boyle birsey giderse de kesin bana darilir ve affetmez :((((

Bu haftasonu Ponpon hanima da birseyler oldu, once istifra etti, derken ates yukseldi. Pazar aksami 39'u gorunce odumuz koptu. Zira simdiye dek asidan sonra bile pek ateslenmemisti :(((( Gribal bir durum var dedi doktoru. Ilaclar verdi, huysuz, huzursuz, halsiz bir halde kucumenim :(((