9 Temmuz 2008

Yazlıktaki sürpriz ve teknoloji gerçeği!...

Yazlıkta bu yıl bizi bir sürpriz bekliyordu. İSKİ’nin yeni uygulaması. Yazlığımızın İSKİ saati değişmişti.
Ne var bunda sürpriz olarak diye sorabilirsiniz.
Eski bildiğimiz saat değişmiş, yerine kartla doldurulan bir saat takılmıştı. Aynen AKBİL gibi.
İSKİ’ye git. Kartı peşin para ile doldur. Kartı saate tak sok ve suyu kullan.
Pratik gibi geliyor insana il önceleri.
Bu uygulama geçen yıl Kumburgaz’da başlamıştı. Demek ki işe yaramış. Şimdi Silivri ve sonra diğer bölgeler. Tüm İstanbul’a bu sistemi yaymazlarsa şaşarım.
Vatandaşa bir faydası var mı? Bana göre yok. Üstelik kullanmadığımız suyun parasını peşin alıyorlar.
Tüketici dernekleri sanırım bu işin de peşini bırakmazlar.
Peki kime faydası var bu sistemin. Tabii ki İSKİ’ye.
Bir kere parayı peşin alıyorlar. İkincisi okumaya gelen elemanlardan tasarruf edilmiş.
Elemanlardan tasarruf deyince aklıma bizim sektör geldi. Yani Medya. Bu aralar çok tartışılır haldeler ya. Neyse.
Medyaya teknoloji girdikçe eleman sayısı azalmıştı. Bu da patronların işine gelmişti. Şimdi ne durumdalar bilemiyorum ama işsiz gazete çalışanlarındaki artışın bir nedeni de bu teknoloji gelişmeleri olsa gerek.
Ne dersiniz?
Tam bir yumurta mı tavuktan çıktı? Yoksa tavuk mu yumurtadan çıktı ikilemi gibi.
Ama şu bir gerçek; teknoloji patronların işine yarıyor, olan çalışanlara oluyor.

9 yorum:

ERDIL dedi ki...

Sn.Punto Almanya'da da uygulanan bir sistem.Burada su elektrik,gaz hatta kiralik evlere yapilacak tadilatlar bile pesin olarak alinir.Kullandiginiz enerji birimini ilgili firmalarin brosürlerindeki bilgiler cercevesinde "örnegin kac odaniz,kac kisi oldugunuz gibi ortalama ne kadar su veya elektrik kullanacaginizi hesapliyarak bunu 12 aya bölerek her ay bu miktari pesin olarak ödersiniz.Saat size degil o haneye aitdir.Tasindiginiz zaman hangi sirket ile calismak istiyorsaniz oraya saatin nosunu ve icindeki numaralari verirsiniz.
3 ay,6ay veya sene sonunda o numarayi tekrar okur o sirkete bildirirsiniz.Eger fazla ödemis oldugunuz taktirde.Paraniz iade edilir veya fazla kullanmis iseniz fark sizden tahsil edilir.Sirket tarafindan bu bilgiler zaman zaman kontrol edilir.Eger vermis oldugunuz bilgiler yanlis olmasi karsisinda hakkinizda sahtekarliga tesebbüsden suc duyurusunda bile bulunabilinir.Eger böyle bir durumda fislenirseniz ana bilgi bankasina islenir.Her türlü kredi hakkinizi borcunuzu ödeyene kadar kaybedersiniz.Ödedikten sonrada 2 sene bu bilgi sicilinizde kalir.
Ondan sonra silinir.Eger böyle bir durum yanlislikla bile yapilmis olsa bu yanlislik anca muhakeme yolu ile düzeltilir.
Saygilarla.

Adsız dedi ki...

Burada kendi kendinize urunu gecirip parasini odeyeceginiz market kasalari var. Domatesin bile kilosunu tartip ucretini ogrenip kendi basiniza kredi kartiyla odemeniz mumkun. Yani insanlarin hayata ilk atildiklari marketin kasa bolumunde calismak bile tarihe gomulmek uzere!

www.elifsavas.com/blog

Berceste dedi ki...

Punto amcanın bilgisayar ile ilgili bir sorunu olduğundan yorumları görüp, cevap yazamamaktaymış. En kısa sürede cevap yazmaya çalışacağını bildirmemi istedi...

Berceste dedi ki...

Arkadaşlar bu konu ile ilgili ben de sizin söylediklerinize katılmakla birlikte, Punto amcanın özellikle altını çizdiği noktaları hatırlatmak istiyorum.

Bizlerin farklı ülkelerde yaşıyor olmamıza rağmen ortak bir sistemimiz var. Yani borcunu yanlış bildiren cezasız kalmıyor. Bunun rahatlığı ile de sistem sorunsuz çalışıyor.

Ama Punto amca ne demiş?(Ben yanlış algılamadıysam)
1- Sistemi seçme şansları olmamış. Kucaklarında, zorunlu olarak bulmuşlar.

2- Ön ödeme ile çalışıyor sistem. Yani ne harcarsanız onu ödemiyorsunuz. Tam tersi ödemenizi önceden yapıyorsunuz. Yani bir nevi potansiyel suçlu sayılıyorsunuz!

Yanlış olan bunlar bence. Bir sistemi kurarken bazı altyapıları önceden hazırlamak lazım. Ben yaptım, oldu zihniyeti insanı sinir eden. Zorunluluk insanı sinir eden.

Punto dedi ki...

Bluetooth ile internete bağlanıp dotlarımın yorumlarına ancak cevap vermeğe çalışıyorum; Sevgili Erdil, Sevgili Elif. Sevgili Dilek'in dediği gibi bizde size bir şey sormuyorlar. İnsan emrivakiye kızıyor.

Burcu - Mutfak Camı dedi ki...

Çanakkale'de bu uygulama yaklaşık üç senedir var. Bence en çok ev sahiplerinin işine yaramıştır. Kiracım su borcu taktı çıktı diyemeyecekler artık. Köntörü takip etmek gerekiyor. Bittiğinde bir ton yedek veriyorlar kartı sokup çıkardığında. Evde akıtan çeşme, sifon falan varsa su zamansız bitebiliyor. Duşta susuz kalmak var ya da gecenin bir vakti el yıkayacak su bile bulamamak. Bir de, bir hafta hiç kullanılmadığında evdeki herhangi bir su kaynağı, sistem kendini kilitliyor, tatile falan gittiğinizde dönüşte suyu açtırmak zorunda kalıyorsunuz. Tek iyi yönü su faturası kuyruğu olmuyor. Herkes değişik zamanlarda suyunu aldığı için fatura dönemleri olmuyor ve su yükleme işi beş dakikada bitiyor genelde burada. Daha kalabalık şehirleri bilemem tabi ki yine de...

B5 dedi ki...

Berceste'nin dedigi gibi bizim yasadigimiz ulkelerde yaptirim caydirici bir guc olabiliyor. Erdil'in dedigini biz de yapiyoruz. Hatta ya hata yaparsam ne olur diye dusunmustum de. Internet uzerinden de cogu isimi halledebiliyorum. Kuyruk diye bir sey bilmeden. Diger Avrupa ulkelerini bu isin disinda birakiyorum tabii.
Burcu'nun soyledigi yontemi bilmiyordum TR'de. Evsahipleri icin iyi gercekten.

PUNTO amca ozledik seni :)))

Punto dedi ki...

Sevgili Burcu mutfak Camı;
Bu uygulama İSKİ açısından iyi görünüyor ama sanırım Silivri bölgesinde pek çok sorun çıkmış. Kimi yazlıklara taktılar kimi yazlıklara takamadılar. Şu an kargaşa var ama sistem oturacaktır.

Punto dedi ki...

Sevgili B5; Bizde seni özlemiştik. B5'i görünce çok sevindim. Yazlıkta olduğum için ne yorumları görüyorum ne de cevap yazabiliyorum. Bir günlüğüne İstanbul'a indim, yorumlara ancak cevap yazabiliyorum. Su saati konusu epeyi bayatladı, bir başka konu yazarım artık.