7 Ekim 2008

İpsiz Recep'i TRT 1 hatırladı, dizisini yaptı!....

İpsiz Recep ve çetesi. Fotoğraf Karalahana internet sitesinden alınmıştır.
Televizyonlardaki dizi furyasına kendini kaptırmamışlardan biri de benim. Abuk subuk dizilerle pek işim olmadı.
Bugünlerde TRT1’de bir dizi başladı. İpsiz Recep. İpsiz Recep ismi bu blogu izleyenler için yabancı bir isim değil. Kurtuluş Şavaşı’mızın isimsiz kahramanlarından. Muharrem Kaptan İpsiz Recep’i anlatmıştı bizlere. (Mart 2008)
Okumayanlar ve diziyi izlemek isteyenler için o yazıyı tekrar sizlerle paylaşıyorum;

“Rizeli bir taka kaptanı olan İpsiz Recep Reis Batum’dan Rize’ye yük taşırken, zaman zaman da insan getiriyormuş.
Yine böyle bir seferde teknesine on yedi silahlı adam alıyor. Bunların İstanbul’da karışıklık çıkarmaya giden Ermeni komitacılar olduğunu farkedince yanındaki Rizeli Abdullah ile komitacıları bir şekilde öldürüp denize atıyorlar.
Yalnız bu adamlar Rus vatandaşı olduğu için Rusya Recep Reis’le Abdullah’ı kendilerine teslim edilmesini istiyor. Durumu öğrenen Recep Reis İnebolu ya geçiyor ve orada Cebeci köyüne yerleşiyor. Recep Reis Kerempe ile Kefken arasında taşımacılık yapıyor.
Genel af çıkınca tekrar Rize’ye dönen Recep Reis Batum’a geçiyor ve Ruslara yakalanıyor. On yedi kişinin ölümünden sorumlu olarak tutuklanarak 6 ay hücrede kalıyor. Ayağında zincir ve güllelerle çok eziyet ve işkence görüyor.
Kimilerine göre Azebaycanlı bir gardiyanın yardımıyla zincirleri kırarak kaçmış, kimilerine göre de Rizeli fırıncılar gerekli yerlere para vererek kurtarmışlar. Oralarda barınamayacağını anlayınca İstanbul’a gelmiş ve Sarıyer’e yerleşmiş. İşgal döneminde Rum ve Ermeni çeteleri, işgalcilerin desteğiyle azıtmışlardı. İpsiz Recep Reis bir grup kurarak onlarla mücadeleye girişiyor. Bu çete reislerinin en zalimi Giritli Andon’muş.
İpsiz Recep Reis Andon’la ilgili araştırma yapıp gerekli bilgileri toplamış. Andon’un her Pazar Tarabya’da bir gazinoya gittiğini öğrenmiş. Andon’un çetesi kırk kişi imiş. İpsiz sekiz tayfası ve Sarıyer’den katılan üç Rizeliyle toplam on iki kişiymiş. Bir Pazar gecesi gazinoya baskın yapıyor ve Andon’a dört el ateş ediyor Andon ölüyor, çetesine de büyük kayıp verdiriyorlar. İpsiz ve adamları kayıpsız çekiliyor.
Çetenin ikinci adamı Hrista ve İngiliz gizli servisi, İpsiz Recep’i yakalamak için harekete geçiyor. Boğaz’a elli asker gönderip ev ev arama yapıyorlar ama Recep Reis’i bulamıyorlar. Recep Reis arada bir Rize’den tanıdığı Rumelifeneri’nde oturan Giritlioğlu Hacı Şakir’in evine de uğrarmış. ( Hacı Şakir ailemizin büyüklerinden. Punto).
Recep Reis yine bir akşam çetesinden birkaç kişiyle Fener’e gelmiş, alt katta onlara yemek ikram edilmiş. Kısa bir süre sonra Recep Reis’i arayan İngiliz devriyeleri de Hacı Şakir’in kapısına dayanmış. Hacı Şakir dede onları de buyur etmiş ve üst kattaki misafir odasına almış, hemen sofralar kurulmuş. İngiliz’ler yemeğe başlayınca Recep Reis ve adamları alt kattan kaçmışlar.
Daha sonra Anadolu’ya silah nakliyle ilgili olarak Kefken’e gidip orada kalmış. Orada da Kandıra İzmit havalisindeki Rum çeteleriyle savaşmış. Milis yüzbaşılığına kadar yükselmiş. Kurtuluş savaşından sonra Atatürk Recep Reis'e milletvekilliği teklif etmiş. Gelen heyete “BİZ İŞİMİZİ TAMAMLADIK EFENDİLER. SAVAŞTA DİK DURAN BAŞIMIZI SİYASETTE EĞMEYİZ. TİLKİNİN BU PAZARDA İŞİ YOKTUR. GAZİ PAŞA HAZRETLERİNE HÜRMETLERİMİ ARZ EDERİM” diyerek kabul etmemiş".

17 yorum:

Bocuruk dedi ki...

Dizinin fragmanını görmüştüm. İşin açıkcası Kadir İnanır oynadığı için seyretmeyi düşünmedim. Ama şimdi bu yazıyı okuyunca diziyi de merak ettim.
Sevgilerimle...

Punto dedi ki...

Sevgili Bocuruk; gerçekten Kadir İnanır dizide kasım kasım kasılıyor.
Aslında İpsiz Recep mütevazi bir kişiliğe sahip. Kurtuluş Savaşı sonunda milletvekilliğini istememesi de bunun bir kanıtı.
Dizi Karadenizlileri öldüren çeteci Andon'la başlıyor. Sanırım dizi Andon'la yapılan mücadele ile devam edecek. Aslında İpsiz Recep'in Kurtuluş Savaşı'na katkıları çok daha büyük. Yine de bu isimsiz kahramanın yeni nesillere tanıtılması güzel bir şey.

pecete dedi ki...

Ben de Bocuruk ile aynı düşüncede olduğum için açıkcası izlemeyi hiç düşünmemiştim. O karaktere daha farklı birisi gerekiyor hissine kapılıyorum. Yazınızı okuduktan sonra seyretmek ve açıkcası ne kadar doğru aktarıldığını görmek istiyorum. Bilgi için teşekkür ederim... Not: Ailenizin geçmiş bayramınızı ailecek kutlarız. Sevgilerimizle..

Punto dedi ki...

Bayram dileklerin için teşekkür ederim Sevgili Peçete. Dizinin ilk bölümünü izledim. Oyuncular biraz yavan kaçmış gerçekten.

Adsız dedi ki...

Tarihe merakım yüzünden bu dizi
izlenecek,haberim yoktu,kaç saate
kaçta?paylasım için teşekkürler.
Arzu

Punto dedi ki...

TRT 1'de salı günü saat 20.20'de yayımlandı Sevgili Arzu. Sanırım devamı aynı gün ve saatte yayımlanır.

Muharrem Kaptan dedi ki...

Akın abi ben dizinin birinci bölümünün sona yakın olan kısmını izleyebildim.Yalnız orada Andonun çetesinden 17 kişiyi öldürdüğü anlatılıyor.Bendeki bilgilerde bu yok. Tekrar yayınladığın yazımdaki 17 kişi Ermeni Taşnak Sutyun partisinin İstanbul'a karışıklık çıkarmaya gelen militanlarıydı.Andon'la karşılaşması çok daha sonra.Ayrıca bende katılıyorum o rol Kadir İnanır'a gitmemiş.Neyse yinede bu isimsiz kahramanların hatırlanmaları bile güzel.Gelecek bölümleri seyredip görelim bakalım gerçeklere ne kadar sadık kalınmış.Selamlar.

Punto dedi ki...

Sevgili Muharrem; dizi bir düğün baskını ile başlıyor. Andon düğün basıyor ve oradakileri öldürüyor. Sanırım dizi bu Andon'la İpsiz Recep'in çatışmalarıyla sürecek.
İpsiz Recep'in daha önce yaptıkları, özellikle 17 Ermeniyi öldürmesi diyaloglarla bilgi olarak veriliyor.
Her şeye rağmen bu isimsiz kahramanın hayat hikayesinin yeni nesillere anlatılması güzel bir şey.

Adsız dedi ki...

Dizi bana göre tutmaz gibiydi. Ama yazınızı okuyunca tutabilir dedim. İzleyip karar vermem en iyisi galiba.Paylaşımınız için kendi adıma teşekkürler.

Punto dedi ki...

Dizi, Kadir İnanır'ın kasılmaları ile geçtiği için tutulması zor olabilir Sevgili Tazenane. Umarım dizi ilerledikçe oyuncuların da performansları artar.

Tijen dedi ki...

Arada aklı başında konuların da dizi yapılması iyi bir şey Akın ağabey. Tabii dediğiniz gibi, bir Kİ faktörü var. Onun da sevenleri var elbet, bakarsınız tutulur!

Punto dedi ki...

Haklısın Sevgili Tijen. Onun da sevenleri çok, dizi tutabilir ama canlandırdığı "karakter" yaşamış bir isimsiz kahraman. Farklı gösterilmesi doğru olmaz diye düşünüyorum.

Tuba dedi ki...

KI'yi ben de sevmedigim icin hic seyretmek bile istemedim filmi. Ama obur taraftan KI'nin hayati boyunca bekledigi rolmus:)

Punto dedi ki...

Sevgili Tuba; bana göre dizinin oyuncu kadrosu pek o dönemi yansıtamıyor ama ülkesini sahiplenen, işgali kabul etmeyen bir isimsiz kahramanın genç kuşaklara tanıtılması çok önemli.

Adsız dedi ki...

selam googlede tesadufe buldum ne guzel dedim ama sunu anlamadim kadir inanir a bu dusmanlik neden dir onu anlamis deyilim ??? tartisma yaratmak icin deyil ama anlamiyourm turkiye deki gencleri olsun insanlari ben yurtdisin dayim bilmem oakdar ama her sene geliyourm herneyse yinede bence turk sinemasi tv falan dedin mi kadir inanir basda geliyor ama doru soyle dusun dun mu sizde cok haklisiniz hakan sukur de ayni kadir inanir gibi okadar emek oakdar rekor lar ornek gostermme gerek yok ama turkiye gelmsi gecmis ilk 200 sinema film icin de 128 kadir inanir film var herneyse alisdik genclerimiz bu yorumuna :)

Punto dedi ki...

Sevgili Adsız; isimsiz kahramanlarımızın dizi yapılması ve bu yolla gençlere tanıtılması çok güzel bir uygulama. Diziyi izliyorum, ben de Rizeliyim. Ayrıca İpsiz Recep'in yakın dostlarından biri de büyük Amcam.
Kadir İnanır Türk sinemasının kalelerinden biri. Karadenizli de. Sevenlerinin sevmeyenlerden hala kat be kat fazla olduğuna inanıyorum.

Adsız dedi ki...

he evet anladim rizeli misin msn varmi yahu ?