2 Ekim 2008

Meraklısına diğer dinlerin bazı bayramları!...

Bir bayramı daha geride bıraktık. Ailemizle, dostlarımızla buluşmak, birlikte zaman dilimlerini paylaşmak ne kadar güzel şey.
Bir hafta boyunca dilimizden düşmeyen tek kelime “bayram” oldu. Sahi bizim bayramları hepimiz biliyoruz. Ya diğer insanların kutladığı bayramlar?
Hiç merak ettiniz mi?
Ben biraz araştırma yaptım ve kaynağını bulamadığım bazı bilgiler elime geçti. Bir yerlerden kesip saklamışım.
Merak edenler için işte diğer dini bayramlardan bir kaçı:

APOTAMİ KEFALIS İONNU: Rumlar Yahya Peygamber’in başının kesildiği 29 Ağustos günü perhiz yaparlar, domates, karpuz gibi rengi kırmızı olan hiçbir şeyi kesmezler, yemezler.
APOKRİES: Rumların karnavalı, Paskalya Yortusu’ndan 40 gün önce kutlamaları. Büyük oruçtan önce üç gün aralıksız eğlenilir.
AVAK ŞAPAT: Ermeniler, bir hafta boyunca İsa’nın gerilmesi sürecindeki olayların anılarını gün gün ayrı ayrı yaşatırlar.
AYİAS THEKLAS: Rumlar 24 Eylül’de Ayia Thekla adlı azizeyi anmak için Büyükada’daki Aya Yorgi tepesindeki manastıra çıkarlar. Manastıra yalınayak çıkılır ve mum yakılarak adak adanır.
AYİU STEFANU: 27 Aralık’ta Rumlar Hristiyanlığın ilk şehidi sayılan Aziz Stefanu’yu anarlar.
BOUTHO DNİNVE: Ninova halkının MÖ 862 yılında Kral Tiğlatpalassar dönemindeki “büyük tövbe”sini örnek alarak Süryani cemaati oruç tutmaktadır.
CEMAAT BAYRAMI: Yezidilerin bayramıdır. Yezidilerin piri Şeyh Adi’nin bir araya getirdiği ilk cemaatinin anısını tazelemek için kutlanır. Yedi gün sürer.
İDO DAKYOMTÖ: İsa Mesih’in Diriliş Bayramı. Bu bayramda yumurta ya da yumurta formu taşıyan hediyeler sunulur. Yumurtanın sarısı Mesih’in özverisini, beyazı ise tanrısallığını ifade eder.
PURİM: İsmi Ester olanlar bu bayramdan bir gün önce oruç tutarlar. Kraliçe Ester’in Yahudi kavmini üç gün oruç tutarak kurtarması kutlanır.
YOM KİPUR: Musevilerin büyük oruç günüdür. Museviler, iki gün batımı arasında aralıksız oruç tutup dua ederler.

3 yorum:

B5 dedi ki...

Rahmetli anneannem zamaninda birlikte kutladiklari bayramlar sanirim. Bana bazi yortulardan(o oyle derdi) bahsederdi ama ben hicbirini hatirlamiyorum. Bunlari kutlayan arkadaslari da rahmetli. Simdi beraber kutlayanlar kaldiysa da benim tanidiklarim arasinda yok :(...
Isimlerini bilmiyordum, tesekkurler!

(Bugun de burada bir bayram var: Iki Almanya'nin birlesmesi!)

Punto dedi ki...

Büyüklerimiz azınlıklarla birlikte her şeylerini paylaşırlardı. Bayramlarını da Sevgili B5.

Pınarın Kulubesi dedi ki...

Ben diğer dinlerin de bayramını merak edenlerdenim. Onların içinde bayramlarını gözlemleyerek bu merakımı ancak giderebilirim sanırım. İlgili milletlerin olduğu yerlere turist olarak gidip görmeyi çok isterdim. 2 sene önce İsviçre'ye noel zamanı gittiğimizde karşılaşmıştık, çok güzel deneyimlerdi bizim için.
Yabancı turistler de bizim memlekete bayramlarda gelseler en güzeli ama ne görebilirler acaba, pek birşey görülmüyor dışardan sanırım...