27 Ocak 2009

Dikkatin önemi, eğitim ve bir deniz kazası!

Asfalt gemisinde çalıştığım yıllardaydı. Gemimiz Kartal-Maltepe açığında demirliydi. Güzel bir sonbahar günüydü, biz de kaptan köşkünün ön tarafında oturuyorduk.
O zamanlar sahil yolu daha yapılmamıştı. NATO iskelesinin yanında kum depoları ve kum iskeleleri vardı. Kum yükünü boşaltan SOFULAR-1 isimli gemi iskeleden hareket etti. Bizim geminin açığında balık avlayan sandallar vardı. O gemi sandalların birini fark edemedi, sandaldakilerde balık tutmakla meşgul olduklarından gemiyi görmemişti.
Sandalda üç kişi vardı, gemiyi fark ettiklerinde iş işten geçmişti. Gemi sandalın kıç tarafına yakın bir yere çarparken sandalın baş tarafında bulunan kişi denize atladı, diğer ikisi çarpmayla denize düştüler.
Sandalın ortasında olanın da yüzmeye başladığını gördük. Kıç tarafta olanı göremedik. Gemimizin servis botu bordada bağlıydı, ben hemen motora koştum, kardeşim de benimle aynı gemide çalışıyordu o da benimle birlikte servis botuna bindi.
Tam yolla olay yerine gittik. Yüzen iki kişiyi başka sandallar almış sahile götürüyordu. Üçüncü kişinin başının sudan çıktığını gördük, tam yolla ona gittim, batıp çıkıyordu.
Dibe giderken kardeşim suyun içine doğru iyice uzanarak onu saçlarından yakaladı ve başını sudan çıkardı. Tekneye almak için bende yardıma gittiğimde o heyecanla kardeşim abi bunun yarısı yok dedi.
Aslında vücudunun alt kısmı teknenin altına doğru gitmişti. Sandal devrildiğinde bu kişi geminin altına gitmiş ve geminin pervanesi vücudundaki kemikleri kırmıştı.
Kazazedeyi zorlukla tekneye aldık, daha yaşıyordu. Tam yol vererek bizim gemiye geldik. Oradan bir kişi daha alarak sahile, iskeleye geldik.
İskelenin üzerinde birileri vardı ama yaralıyı çıkarmaya kimse yardım etmiyordu. Gemimize malzeme getiren kamyonetin şoförü bize yardım etti, yaralıyı iskeleye çıkardık.
Elimizin altında kırık kemikleri kıtır kıtır ediyordu. O sırada iskeleye bir taksi geldi, arabadan yaralıyı tanıyan biri indi ve yaralıyı arabanın arka koltuğuna uzattık, boyu uzun gelmişti ayaklarını kırık olan kısımdan tersine çevirip kapıyı kapattık. Araba hastaneye gitti. Daha sonra iskeleye soruşturma için gelen Polislerden öldüğünü öğrendik. Çarpan gemiyi demirletip kaptanını tutukladılar.
Bu olay bende çok büyük etki yapmıştı. Gemiyle seyir halindeyken veya limandayken vardiyaların daha dikkatli tutulmasına, güvenlik eğitimlerinin daha dikkatli ve zamanında yapılmasına önem verdim.
Eğitimin ve dikkatin, kazaların önlenmesinde en büyük etken olduğu tartışılmaz bir gerçek.