19 Mart 2007

Şimdi sıra "de" "da" eklerini hatırlamada

''Doğru yazalım, Doğru konuşalım, Dilimizi Koruyalım'' etkinliğinin ikinci yazısını Sevgili Fethiye kaleme aldı.
Sevgili Fethiye, ismin -de hali ile dahi anlamındaki “de”, “da” eklerini nasıl kullanılacağımızı akıcı bir dille anlatıyor.
Sevgili Fethiye'nin dediği gibi, hepimizin bildiği ama yazarken nedense umursamadığımız bu kuralı tekrar hatırlamak istiyorsanız Yogurtland'i tıklamanız yeterli.
Etkinlik takvimi:
*02 Nisan 2007-Şefika- Söyleyiş biçimlerini yazacak
*16 Nisan 2007-Ayşem-Noktalama işaretleri 1.bölümünü yazacak
*07 Mayıs 2007-Münevver-Büyük harflerin kullanılışını yazacak

"Çıkmak" tan çıkanlar
Ben de fırsat bu fırsat dedim, Yılmaz Özdil’in pazar günkü yazısını sizlerle paylaşıyorum.
Özdil Türkçemizi iyi kullanan yazarlardan. Yazısında “çıkmak” fiilini bir çok anlamda ve deyimlerle kullanmış. Türkçe sözlüğe şöyle bir baktım, çıkmak fiilinin 57 ayrı anlamı olduğunu gördüm. Özdil de bu zenginliği çok güzel belirtmiş. İşte yazı:

Kim çıkacak?
- Şimdi bakın, ben şöyle bir çıkarım yaptım...Ben yukarı çıkayım, sen benim yerime çık, sen de çıktığın yerde kal abi.
- Sen çıkacaksan, çık... Ama çıkmayacaksan, müsaitim, ben çıkayım... Çıkarım yani istersen.
- İcat çıkarmayın! Çıkacaksa, çıksın. Çıkmayacaksa, sen de otur oturduğun yerde, ben çıkayım yukarı, öylesi daha şık bir çıkış olur.
- Tatsızlık çıkarmayın... Ben çıkacaksam, sizin çıkmanızın alemi yok zaten... Çıksam, çıkarım... Çıkmazsam, kim çıkacak yukarı, önce onu açığa çıkaralım... Her kafadan bir ses çıkmasın.
- E çıka çıka nasıl çıkacağız işin içinden?
- Anket çıkaralım... Çıkalım diyelim ki, sen çıkacaksan çık, sen çıkmayacaksan, o mu çıksın, ben mi çıkayım, herkes ağzındaki baklayı çıkarsın...
- Çıksın yani ortaya.
- E çıksın.
- Çok çıkarmayalım ama... Çünkü biz çıkmayacaksak, kim çıksın dersek, çok çıkmak isteyen olur.
- Bir de bakarsın çıkan çıkana...
- Başımıza kim çıksın derken, başımıza iş çıkmasın... Şapkadan tavşan bile çıkarırlar vallahi.
- En iyisi çıkaracaklarımızı en baştan çıkaralım ki, ben çıkmayacaksam, siz çıkmayacaksanız, kim çıkacak, çıkaracak olanlar bilsin kimi çıkaracağını.
- Gıkını çıkarmayacakları çıkaralım...
- Ya çıkarmadıklarımız kızıp, baştan çıkarsa?
- İster misin hır çıksın! Ok yaydan çıktığına göre, bir çıkarım da ben yapayım bari... Eminim, aksini düşünenler çıkar... Ama ben çıkayım diyeyim ki, Başbakan, Çankaya'ya çıkmaktan vazgeçti ey ahali... Bence bu anketten bu çıkacak... Çünkü medya salağa yatıyor ama, yokuş, tahmin ettiğinden daha dik çıktı!

2 yorum:

B5 dedi ki...

Bilgi icin tesekkürler.
Logonun kodlari ile ilgili ufak bir bilgi eksikligim var.
Bunu da giderebilsem daha mutlu olacagim.
Sevgilerimle,

Punto dedi ki...

Sevgili B5; logo için Berceste'den yardım alabilirsin.