9 Mayıs 2008

Değişmeyen taşımacılık;sırt hamallığı!...

Eminönü’nden ara sokaklardan yürüyüp, yokuşları tırmanıp, İstanbul Lisesi’nin yanından Cağaloğlu’na hiç çıktınız mı? Mutlaka çıkmışsınızdır ve hanların bulunduğu yerlerde mal taşıyan sırt hamallarına rastlamışsınızdır.
Geçenlerde nostalji yapıp yıllarca çıktığım ve indiğim yollardan geçeyim dedim. Yine o eski binalar, insanlar ve hanlar. Hiçbir şey değişmemiş. Sırt hamalları da. Ne var ki şimdiki sırt hamallarının işi bir hayli zor. Eskiye göre hem insan çok, hem de araç.
Ama onlar sırtlarında yükleri ile kimseye aldırmadan, o dar yollarda işlerini tıkır tıkır yapıyorlar. Ta 1550 yıllarından beri. Ne sigortaları var ne güvenceleri. Tek güvendikleri güçleri.
İstanbul’da sırt hamalcılığı çok eskiye dayanıyor. Burada uzun uzun hamalcılığın tarihçesi anlatacak değilim. Ama Eminönü çevresinde iki binden fazla hamal bulunduğunu ve her isteyenin hamal olamadığını, onların da yazılı olmayan kuralları bulunduğunu bilin yeter.
Yıllar sonra Eminönü bölgesinde hiçbir şeyin değişmediğini görmek güzel miydi? Değil miydi?Bilemiyorum.
Kararı siz verin.

8 yorum:

Adsız dedi ki...

Simdi ben cok merak ettim o kurallari! e bu insanlar artik yuk tasiyamaz hale gelince ne oluyor? Ne yer, ne icerler?

Iste, biraz param olacak, alacam sirtima kamerayi, bir hamali takip edecem! Ne guzel olurdu.... Belki birgun...

Simdi beni birden heveslendirdiniz! Yazini heveslendirdi. :o)

Kediyi olduren merakiymis.

www.elifsavas.com/blog

Punto dedi ki...

Bu konuda çok bilgim olmadığı için merak konusunda pek yardımcı olamıyorum Sevgili Elif. Ama her hanın hamallarının ayrı olduğunu biliyorum.

Adsız dedi ki...

Ben şimdi çamaşır işi yapıyorum ya Bu yüzden sık sık hamallarla çalışıyorum. Sultanhamamdan Eminönüne bir hamalı takip ederek geliyorum..Ama hamal arkadaş bizi bırakıp öyle bir koşuyor ki şaşarsın Punto Abi. Bir de 40 50 kglik yükleri başının üzerinde taşıyor, banamısın demiyor..Ama çoğunun belinde fıtık var. Ekmek parası..Her toptancının çalıştığı bir hamal var..Bir tıkla çoğu şeyi çözen insanlar da var bu memlekette, 3 kuruş için yükün altında ezilen en alttakiler de. Ama alınteriyle ekmeğini hak edenlere saygı duymak gerekiyor. Şimdi bir de çek çek arabalar var yükü onunla da taşıyorlar ama tercih eden az..

Punto dedi ki...

Bilgi için teşekkür ederiz Sevgili Suzan Abla. Haklısın, ben de o gün dikkat ettim, çek çek arabalarını kullananlar çok azdı.

Asortik Krep dedi ki...

Yazınla oralarda dolaştığım günler aklıma geldi Punto Amca, sağol :)
Görmüş kadar oldum..

Punto dedi ki...

Sevgili Asortik Krep. Ben de yıllar sonra gittiğim için, benim için de nostalji oldu o gezi.

gazel vakti dedi ki...

Sık sık o taraflara gidiyorum. Eşimde hamallarla çalışıyor. Kargoya mal götürürken hamalları aracı etmek zorunda. Doğru hamal olmak kolay değil. Her hanın ayrı hamalı var. Ve parayla iş yapsanda iyi geçinmek zorundasın bunlarla. İşleri gerçekten zor sigortaları yok. Sağlık sorunlarıda çok. Bekar evlerinde kalıp ailelerinden uzakta çalışıyor çoğu. Eşi kumar tutkunu olan bi hamal tanıdığımız var. Kadın ünlü otellerde kumar oynuyor kocası 55 yaşında hamallık yapıyor.Her hamal görüşümde bu geliyor aklıma.

Punto dedi ki...

O bölgede hanlar kalkmadıkça hamallıkta kalkamayacak gibi Sevgili Gazel Vakti.